
Basic4Android ابزاری است که برای توسعه سریع برنامه های بومی اندروید استفاده می شود. به این تکنیک Rapid Application Development یا RAD می گویند. Basic4Android یا به اختصار B4A توسط شرکتی به نام Anywhere Software Ltd توسعه و توزیع شده است.
B4A زبانی مشابه ویژوال بیسیک و ویژوال بیسیک دات نت است. اگر ویژوال بیسیک یا ویژوال بیسیک دات نت بلد باشید، یادگیری این زبان راحت تر است. البته، شما نیازی به یادگیری B4A ندارید. ویژوال بیسیک یا ویژوال بیسیک دات نت را یاد بگیرید. حتی ممکن است برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده B4A نیازی به یادگیری جاوا نداشته باشید. B4A شی گرا و رویداد گرا است. در واقع این زبان بیشتر یک محیط IDE یا برنامه نویسی است تا یک برنامه نویس.
پیش نیازها
این مقاله برای همه توسعه دهندگانی است که می خواهند برنامه های اندروید را سریعتر بسازند. دانش برنامه نویسی مزیت محسوب می شود.
مزایای B4A
- یادگیری B4A آسان است.
- B4A یک انجمن آنلاین دارد. توسعه دهندگان در اینجا کتابخانه ها را به اشتراک می گذارند و در مورد مسائل مختلف مربوط به B4A به یکدیگر کمک می کنند.
- شما می توانید از کد جاوا خود در B4A استفاده مجدد کنید زیرا B4A از کتابخانه های خارجی پشتیبانی می کند.
- B4A از برنامه های مختلف از جمله بازی ها پشتیبانی می کند.
- محصول نهایی این زبان یک برنامه بومی اندروید است که میتواند در فروشگاههای برنامه اندرویدی مانند Google Play یا Amazon Appstore منتشر شود.
- B4A کاملا رایگان است.
- این زبان دارای کتابخانه و منابع گسترده ای است.
- فایل های برنامه تولید شده در مقایسه با فایل های ایجاد شده توسط ویرایشگرهای دیگر نسبتاً کوچکتر هستند.
معایب
- فقط در ویندوز موجود است. B4A IDE برای سیستم عامل های مک یا لینوکس نیز در دسترس نیست.
آماده سازی ساز
برای شروع، باید چند ابزار را دانلود و نصب کنید:
Java JDK را دانلود و نصب کنید
B4A برای کامپایل به JDK (کیت توسعه جاوا) نیاز دارد. یکی از JDK های Oracle Java 8 یا OpenJDK 11 را برای سیستم عامل ویندوز دانلود و نصب کنید.
دانلود به همراه این مقاله: آموزش ویژوال بیسیک از صفر تا صد
Android SDK را دانلود و نصب کنید
گوگل Android SDK را به عنوان یک کیت توسعه نرم افزار برای پلتفرم اندروید توسعه داد. این کیت برای ایجاد برنامه های اندروید مورد نیاز است.
ابزارهای خط فرمان Android SDK را دانلود کنید و فایل ها را در پوشه ای مانند C:/android-sdk استخراج کنید.
همچنین به موارد دیگری نیاز دارد که توسط B4X ارائه شده است که می توانید از اینجا دانلود کنید. محتویات پوشه دانلود شده را از حالت فشرده خارج کنید، سپس محتویات را به پوشه C:/android-sdk که قبلا ایجاد شده است منتقل کنید. پوشه نهایی باید مانند تصویر زیر باشد.
Basic4Android را دانلود، نصب و پیکربندی کنید
B4A را از وب سایت رسمی آن دانلود کنید. پس از نصب، باید به B4A بگوییم که فایل های JDK و SDK در کجا قرار دارند. B4A را باز کنید، سپس به Tools > Path Configuration بروید.
مسیر android.jar را روی C:android-sdkplatformsandroid-30android.jar قرار دهید.
مکان javac.exe در C:Program FilesJavajdk1.8.0_271binjavac.exe یا C:javajdk-11.0.1binjavac.exe. آن را تنظیم کنید. این مسیرها به ترتیب به Java 8 JDK و Open JDK اشاره می کنند.
توجه: هر مسیر ممکن است بسته به نسخه JDK که نصب کرده اید متفاوت باشد.
B4A-Bridge
ما از B4A Bridge برای نصب برنامه ها روی گوشی استفاده می کنیم. این ویژگی با B4A IDE ارائه می شود. ابتدا اپلیکیشنی به نام B4A-Bridge را روی گوشی اندرویدی خود نصب کنید.
B4A-Bridge در فروشگاه Google Play موجود است. B4A Bridge دستگاه اندروید شما را از طریق یک شبکه بی سیم به IDE متصل می کند. برای مثال، در این حالت، کامپیوتر و دستگاه اندرویدی شما باید به یک شبکه بی سیم متصل باشند.
برنامه B4A-Bridge را باز کنید، تیک Enable FTP Server را بزنید و اتصال را فعال کنید. به آدرس IP دستگاه توجه کنید. درست مانند تصویر زیر عمل کنید:
B4A IDE را باز کنید، به Tools > B4A Bridge > Connect > New IP بروید.
از شما خواسته می شود که آدرس IP دستگاه اندرویدی را وارد کنید. آدرس IP را در قسمت اختصاصی در پنجره ای مانند تصویر زیر وارد کنید و برای اتصال روی OK کلیک کنید.
اکنون آماده نصب برنامه ها از IDE در دستگاه Android از طریق یک شبکه بی سیم هستید.
اصول توسعه اپلیکیشن اندروید
- روند: هنگام شروع برنامه، یک فرآیند ایجاد می شود. زمانی خاتمه می یابد که کاربر یا سیستم تمام فعالیت های برنامه را ببندد.
- فعالیت: فعالیت ها در این محیط مشابه ویندوز است. این در اصل صفحه ای است که کاربر می بیند. یک برنامه کاربردی از یک یا چند فعالیت تشکیل شده است.
- فایل های طرح بندی یا نمایه: این فایل ها حاوی تصاویری مانند جعبه های ورودی، برچسب ها، دکمه ها و غیره هستند.
- مناسبت ها: B4A رویداد محور است. رویدادها توسط وظایفی مانند تعاملات کاربر ایجاد می شوند. کلیک کردن روی یک دکمه نمونه ای از رویداد تعامل کاربر است.
نمونه برنامه 1: اپلیکیشن Hello World
B4A را باز کنید، به File > New > Default بروید:
از شما خواسته می شود که مسیر ذخیره پروژه و نام آن را انتخاب کنید.
گردش کار برنامه
در پروژه Hello World بالا، دو تب وجود دارد: Main و Startup. این دو بخش به ترتیب ماژول های Core Activity و Startup Service هستند.
- فعالیت اصلی: این ماژول شروع فعالیت است. به طور پیش فرض، هر پروژه جدیدی که ایجاد می کنید دارای یک فعالیت اصلی است. هر ماژول در B4A یک Sub دارد. Sub مانند یک تابع است. در Sub Process_Globals ما متغیرهای سراسری را اعلام می کنیم که برای همه ماژول ها قابل دسترسی هستند. در Sub Globals ما متغیرهای جهانی را اعلام می کنیم.
Sub Activity_Create (FirstTime As Boolean) هنگام شروع فعالیت فراخوانی می شود. در این حالت، هر بار که یک اکتیویتی ایجاد می شود، پروفایل مورد نیاز را بارگذاری می کنیم. شما می توانید یک روال با هر نام دیگری ایجاد کنید.
Sub Activity_Create (برای اولین بار به عنوان Boolean)
Activity.LoadLayout (“Layout”)
پایان فرعی
در این مثال، یک تابع Button1_Click وجود دارد که با کلیک روی دکمه1 اجرا می شود.
Sub Activity_Create (برای اولین بار به عنوان Boolean)
Activity.LoadLayout (“Layout”)
پایان فرعی
- سرویس راه اندازی: اینجاست که همه متغیرهای ProcessGlobal را اعلام می کنیم. همه ماژول های دیگر پروژه می توانند به متغیرهای ProcessGlobal دسترسی داشته باشند. متغیرها می توانند محلی یا سراسری باشند. متغیرهای محلی در داخل ساب تعریف شده اند و فقط از آنجا قابل دسترسی هستند. متغیرهای سراسری برای همه زیر کلاسهای ماژول یا فعالیت در دسترس هستند.
طراح بصری B4A
B4A دارای یک طراح بصری داخلی است. در اینجا می توانید نمایه اپلیکیشن خود را طراحی کنید. برای راه اندازی Visual designer در IDE به این مسیر بروید: Designer > Launch Designer.
طراح بصری نشان می دهد که طراحی صفحه در این دستگاه چگونه به نظر می رسد. برای اتصال طراح بصری به دستگاه، به WYSIWYG Designer > Connect بروید. به این ترتیب دستگاه از طریق شبکه بی سیم به IDE متصل می شود.
به Add View رفته و نمای مورد نظر را اضافه کنید. در مثال 2، نگاه دقیق تری خواهیم داشت.
خروج
حالا کد را اجرا کنید و برنامه را روی دستگاه اندرویدی خود نصب کنید. همانطور که در تصویر بالا نشان داده شده است روی دکمه Run کلیک کنید. پس از اجرای کد، از شما خواسته می شود برنامه طراح B4A را روی دستگاه اندرویدی خود نصب کنید.
Install را انتخاب کنید.
برنامه شما باید با موفقیت نصب شود. این برنامه دارای یک صفحه نمایش با یک کلیک است. پس از کلیک بر روی دکمه، کادر محاوره ای با پیام “Hello World!” باز می شود. ” ظاهر می شود. می توانید پیام را به چیز دیگری (در فایل اصلی) تغییر دهید.
آفرین! شما با موفقیت یک برنامه Hello World را با استفاده از B4A ساخته اید.
نمونه برنامه 2
در این مثال، ما برنامه ای ایجاد می کنیم که اعداد را می گیرد و کل را با کلیک یک دکمه نمایش می دهد.
- B4A را باز کنید و یک پروژه جدید ایجاد کنید.
- پروژه خود را به عنوان B4A_App2 ذخیره کنید.
- دستگاه اندروید خود را به IDE متصل کنید.
- طراح بصری را شروع کنید.
- همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است، نماها را به چیدمان اضافه کنید.
در طراح انتزاعی دو نمای متنی، یک برچسب و یک دکمه را می بینید. آنها را هر طور که می خواهید طراحی کنید. میتوانید ویژگیهای هر نمای انتخابی را در تب Properties در Abstract Designer تغییر دهید.
برخی از ویژگی های ویرایش عبارتند از رنگ، راهنمای ابزار، نوع ورودی و غیره. نام دو نمای متنی را به txtNumber1 و txtNumber2 تغییر دهید. متن راهنمای ابزار را برای نمایش متن ویرایش کنید و نوع ورودی را روی NUMBERS تنظیم کنید.
در طراح انتزاعی، روی دکمه راست کلیک کرده و عملکرد دکمه را تنظیم کنید تا کلیک کند. این یک ویژگی را به فعالیت اصلی اضافه می کند. کد یا منطق داخل تابع با کلیک روی دکمه اجرا می شود.
روی نماهای دیگر کلیک راست کرده و اعلان های آنها را ایجاد کنید.
در اکتیویتی اصلی باید یک مقدار بولی در زیر دکمه مانند شکل زیر اضافه کنید.
زیر btnSum_Click
اگر (txtNumber1.Text =”” یا txtNumber2.Text =””) سپس
xui.MsgboxAsync(“لطفا هر دو عدد را وارد کنید”، “خطا”)
یک چیز دیگر
Number1=txtNumber1.Text
Number2=txtNumber2.Text
جمع = عدد 1 + عدد 2
lblResults.Text = مجموع
پایان اگر
پایان فرعی
تابع بالا خالی بودن فیلدهای متنی را بررسی می کند. اگر خالی باشد، از کاربر خواسته می شود تا تعدادی اعداد را وارد کند. اگر شرط بالا درست باشد، یک عملیات حسابی روی اعداد انجام می شود و نتیجه در برچسب نمایش داده می شود.
خروجی:
می توانید کد منبع کامل را در Github پیدا کنید. همچنین می توانید نمونه پروژه های بیشتری را در انجمن B4A بیابید.
یادگیری برنامه نویسی اندروید چقدر طول می کشد؟
دوره های آموزشی رایگان B4A
علاوه بر این مطلب دانلود را فراموش نکنید: برنامه نویسی اندروید از صفر تا 100 (فیلم فارسی + جزوه PDF)
آخرین کلمه
جایگزین های B4A Android Studio و Unity 3D برای بازی های اندروید هستند. اما B4A بهترین ابزار برای ایجاد سریعتر برنامه است و بیشتر برای نمونه سازی استفاده می شود.
توسعه دهندگانی که از سایر ابزارهای توسعه برنامه اندروید استفاده می کنند نیز می توانند از B4A استفاده کنند. B4A واقعا ساده و قابل درک است.