
آیا تا به حال خواسته اید یک سایت چند زبانه داشته باشید؟ تگ hreflang به نوعی به سایت های چند زبانه کمک می کند.
سایت های خبری، سایت های ورزشی و دولتی و …. از جمله سایت های ایرانی هستند که علاوه بر فارسی زبان های دیگری را نیز پوشش می دهند.
اما چه نیازی به این کار است؟ فرض کنید می خواهید یک سایت مرتبط با زمینه های علمی و مقالات علمی ایجاد کنید.
ابتدا سایت را طراحی می کنید و در مرحله بعد سراغ کاربران سایت خود می روید.
اول اینکه هدف شما از ایجاد سایت ایجاد مخاطب فارسی است. پس قبل از هر چیز باید به زبان فارسی در سایت خود بروید.
در مرحله بعدی بهترین کار ایجاد یک زبان با استفاده از تگ hreflang است انگلیسی خواهد بود.
مخاطبان زبان انگلیسی بسیار زیاد است و اگر سایت شما بهینه سازی سئو خوبی داشته باشد، می توانید اطلاعات زیادی را وارد کنید.
در این مقاله از بهترین سایت آموزشی به شما تگ های صفر تا صد hreflang را توضیح می دهیم.
لازم به ذکر است که ما نیز در برخی از قسمت ها نکات و پیشنهاداتی را برای عملکرد بهتر به شما ارائه خواهیم داد.
اگه حالتون خوبه آموزش سئو شما قطعا می توانید ترافیک سایت خود را افزایش دهید و این یک چیز واقعی خواهد بود. شایان ذکر است که سئوی چند زبانه وب سایت دارای چالش هایی است و قبل از ورود به سئوی وب سایت ابتدا باید استراتژی خود را برنامه ریزی کنید.
تجربه ثابت کرده است که سایت های بدون استراتژی و بدون هدف برای کار بر روی سئو سایت خود در 90 درصد مواقع شکست می خورند.
تگ hreflang چیست؟
تگ hreflang یک تگ HTML است که برای نشان دادن زبان کاربر و البته موقعیت جغرافیایی آنها استفاده می شود. فرض کنید صفحات مختلفی در سایت خود دارید و البته می خواهید همه آنها را به گوگل نشان دهید، اما چگونه؟
وقتی صفحاتی مشابه اما با زبان خاصی دارید، استفاده از این نوع تگ ها بسیار مهم است و باید برای اطلاع موتورهای جستجو در این مورد انجام شود.
اما این نوع نشانگر چگونه کار می کند؟ آیا نتایج دقیقی را به کاربران نشان می دهد؟ قطعا بله.
با ایجاد این نوع تگ ها به موتور جستجو دستور می دهید که اگر کاربری از قاره اروپا بخواهد وارد سایت شود قطعا به زبان انگلیسی نمایش داده می شود نه فارسی یا عربی.
برای درک بهتر این موضوع بهتر است به مثالی اشاره کنیم. فرض کنید شما یک سایت مرتبط با گردشگری دارید و این سایت چند زبانه است.
شما اکنون یک صفحه عنوان ایجاد کرده اید مکان های تاریخی اسپانیا. کاربران به دو دسته تقسیم می شوند. دسته اول افرادی هستند که در ایران هستند و می خواهند این صفحه را ببینند یا افرادی که به عنوان مثال در اسپانیا هستند.
حالا تگ hreflang به صورت زیر عمل می کند. افرادی که از اسپانیا وارد این صفحه شده اند youredomain.com/es را با برچسب مربوطه به پسوند دامنه اضافه می کنند.
اما دسته دوم افرادی که از ایران وارد این صفحه می شوند با آدرس youredomain.com/fa مواجه خواهند شد. این نوع مکانیزم برای سایت های چند زبانه بسیار مناسب است و شما آن را بهبود می بخشید سئو سایت بدون شک برای شما آورده خواهد شد.
کاربرد تگ hreflang چیست؟ چگونه می توانیم از آن بهره مند شویم؟
کاربرد اصلی این تگ مربوط به صفحاتی است که اطلاعات یکسان و زبان های متفاوتی دارند. سوال اصلی این است که آیا خود گوگل چنین قیمتی به این نوع صفحات می دهد؟
توجه داشته باشید که اگر یک سایت دارید، یک برگه، و صفحات مرتبط و یکسان را می توان به روش های مختلف مشاهده کرد. قطعا این نوع صفحات در آینده صفحات صفحه تکراری و زامبی خواهد شد بدون شک در مورد آن.
به این دلیل که دو صفحه با اطلاعات یکسان، تکراری در نظر گرفته می شوند و فقط گوگل هستند یکی از آنها رتبه بندی را انتخاب می کند. قطعا یکی از صفحات رتبه بندی شده و دیگری اصلا در نتایج نمایش داده نمی شود و تبدیل به صفحات بی مصرف می شوند.
حال اگر سایتی چند زبانه دارید می توانید به راحتی با استفاده از تگ hreflang این قسمت را مدیریت کنید تا مشکلی در سئو سایت شما ایجاد نشود.
چرا استفاده از تگ hreflang مهم است؟
فرض کنید کاربری که یک عبارت را در گوگل جستجو می کند، مرورگرش روی چند زبان تنظیم شده است. حالا به نظر شما آیا گوگل می تواند بر اساس موقعیت جغرافیایی و زبان مرورگر بهترین زبان را به درستی انتخاب کند؟
گوگل و مرورگر ابتدا به تنظیمات پیش فرض و در مرحله دوم ارزیابی زبان مورد نظر کاربر نگاه می کنند. یعنی کاربر مورد نظر به کدام زبان بیشتر جستجو می کند و به عبارتی کدام زبان ها برای او اولویت بیشتری دارند.
فرض کنید شخصی سه زبان انگلیسی، اسپانیایی و آلمانی را در تنظیمات مرورگر وارد کرده است.
البته بیشتر جستجوها به زبان انگلیسی انجام می شود و در این مورد انگلیسی برای URL انتخاب می شود.
اما استفاده از تگ hreflang نیز بی تاثیر نیست. اما نقطه طلایی کجاست؟
هنگام انتخاب نوع آدرس صفحات خود نیز باید از این تگ استفاده کنید. اگر از این بخش به درستی در URL صفحه مورد نظر خود استفاده نمی کنید، به این معنی نیست که کاربر وارد صفحه مورد نظر شما شده است.
به نوعی کاربر انگلیسی زبان می تواند وارد صفحه فارسی شده و آن را سریع ببندد. این مشکل نیز تاثیر منفی دارد سئوی سایت و از طرفی در معرفی و افت رتبه سایت تاثیر خصوصی دارد.
در کدام بخش از سایت باید تگ hreflang را اضافه کنم؟
استفاده از این نوع تگ ها باید در قسمت های مهم سایت مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین اینطور نیست که در هر تب این تگ ها را اضافه کنید، مکانیسم به درستی برای شما نمایش داده می شود و قطعا این موضوع باید به درستی ارائه شود.
- در سربرگ: برای استفاده از مکانیزم این تگ بهتر است ابتدا آن را به سر هر صفحه اضافه کنید.
توجه داشته باشید که این تگ باید به درستی در تمام صفحات مورد نظر اضافه شود. از طرفی بهتر است بدانید افزودن این تگ ممکن است باعث کاهش سرعت لود صفحه شود.
- نقشه سایت: می توانید از تگ hreflang در نقشه سایت خود استفاده کنید.
شما باید نه تنها آدرس هر صفحه، بلکه هر URL را نیز مشخص کنید تا در آینده دچار مشکل نشوید.
شایان ذکر است که این فعالیت علاوه بر زمانی که شما را می گیرد، حجم زیادی نیز دارد و بهتر است به آن توجه کنید تا در زمان صرف وقت با مشکل مواجه نشوید.
- به کد متعارف: علاوه بر دو بخش قبلی، می توانید از آن به همراه canonical استفاده کنید.
علاوه بر زمان بر بودن، باید برای هر صفحه مقدار زیادی کد تهیه کنید و این فعالیت نیز زمان بر است.
چگونه hreflang بر سئو سایت تاثیر می گذارد؟
تا کنون با مشکلات زیادی مواجه بوده ایم و در این قسمت در مورد تاثیر سئو در سایت صحبت خواهیم کرد.
توجه داشته باشید که در هر قسمت نکات کلیدی در اختیار شما قرار می گیرد و بهتر است به پیشنهادات و نکاتی توجه ویژه ای داشته باشید تا دچار مشکل نشوید:
1- جلوگیری از کپی و تبدیل به صفحه زامبی: بهتر است ابتدا پیش زمینه ای در مورد مفهوم کپی کردن محتوا و تبدیل آن به صفحه زامبی به شما ارائه دهیم.
وقتی دو صفحه دقیقاً اطلاعات یکسانی دارند.
قطعا به یک صفحه زامبی تبدیل خواهد شد.
یعنی صفحاتی که هیچ هدفی برای سایت ندارند و هیچ ورودی ندارند. به این صفحات، صفحات زامبی نیز گفته می شود و بهتر است همیشه به آنها توجه کنید.
2- کاربر را در صفحه نگه می دارد: استفاده از تگ hreflang باعث افزایش ماندگاری کاربر می شود.
فرض کنید کاربر با جستجوی صحیح خود وارد صفحه خاصی می شود و برای او بسیار مهم است که صفحه مورد نظر همیشه اطلاعات درخواستی را ارائه دهد.
چه چیزی می تواند برای کاربر بهتر باشد؟ کاربر قطعا احساس رضایت می کند و زمان بیشتری را در صفحه می گذراند.
صرف زمان زیادی در یک صفحه برای گوگل مهم است و باعث بهبود رتبه سئو شما می شود. بنابراین بهتر است به این موضوع توجه ویژه ای شود.
چگونه تگ های hreflang را به وردپرس اضافه کنیم؟
روش ها در قسمت های قبل برای شما ذکر شده است. مطمئنا استفاده از آنها نه تنها زمان زیادی را می گیرد، بلکه به داده های زیادی نیز برای شما نیاز دارد.
فرض کنید می خواهید ساعت ها وقت صرف کنید تا کدها را در صفحات مرتبط وارد کنید، قطعا زمان و انرژی زیادی را می طلبد. بهترین کار استفاده از افزونه hreflang است.
ابتدا این افزونه را به وردپرس خود اضافه می کنید و در مرحله بعد می توانید تنظیمات مربوطه را با افزودن آدرس سایت و تگ ها اعمال کنید.
چند نکته مهم: اگر قصد ویرایش برخی از URL ها را دارید، بهتر است ابتدا آنها را اصلا وارد نکنید.
زمانی که ویرایش کامل شد و دیگر ویرایشی وجود ندارد، می توانید از این برچسب ها استفاده کنید. توجه داشته باشید که تغییر آدرس صفحات باعث 404 می شود. در این شرایط باید ریدایرکت 301 را نیز انتخاب کنید.
همچنین می توانید نوع صفحات فرود خود را برای تغییر در این افزونه انتخاب کنید. خواه نوع صفحات شما متن باشد یا برگه یا ساختار و غیره، با انتخاب هر کدام، برچسب به درستی نمایش داده می شود.
چه زمانی یک پلاگین hreflang می تواند با یک الگو تداخل داشته باشد؟
مواردی مشاهده شده است که کاربران شکایت دارند. از تداخل و خطاهای افزونه hreflang با قالب و نصب نشدن این افزونه. در این صورت چه باید کرد؟
ابتدا باید افزونه را بررسی کنید. اینکه آیا افزونه شما به روز است یا نه و آن را از کجا تهیه کرده اید. این امکان وجود دارد که افزونه مورد نظر شما آپدیت نشده باشد یا اگر آن را از برخی سایت ها دانلود کرده اید، ممکن است کد مخربی نیز داشته باشید.
در مرحله بعد اگر افزونه سالم باشد قطعا مشکل از قالب می تواند باشد. شما باید با شرکتی که قالب را از آن دریافت کرده اید تماس بگیرید و از آنها بخواهید توضیح دهند که چرا بین افزونه و قالب تضاد وجود دارد.
اگر یک قالب سفارشی دارید؛ بهتر است در اسرع وقت با توسعه دهنده تماس بگیرید. ممکن است این یک خطای قالب باشد که یک توسعه دهنده می تواند به سرعت آن را برطرف کند و کد مخربی وجود دارد.
در هر مورد، برنامه نویس الگو هر کد را بررسی کرده و نتیجه را اعلام می کند. زیاد نگران نباشید این مشکل جدی نیست و قابل حل است.
متن تگ hreflang چیست؟ چگونه آن را به وردپرس اضافه کنیم ✔️ برای اولین بار در بهترین آموزش. به نظر می رسد.