
هنگام راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی، طراحی سایتی که قابلیت تجارت الکترونیک را داشته باشد بسیار مهم است. دلیل آن جذب مشتریان بالقوه، ارائه تجربه کاربری دلپذیر و افزایش فروش است. طراحی سایت با قابلیت تجارت الکترونیک با ساخت یک وب سایت معمولی متفاوت است زیرا محصولات باید در این نوع وب سایت هایلایت شوند و مشتری می تواند خریدی بدون دردسر و بدون دردسر را تجربه کند.
ما 7 روش برتر برای طراحی یک وب سایت تجارت الکترونیک را به همراه چند نمونه ارائه می دهیم تا بتوانید از آنها برای تبلیغ فروشگاه آنلاین خود استفاده کنید.
1- سایت خود را موبایل فرندلی طراحی کنید
طراحی وب سایت تجارت الکترونیک باید واکنش گرا باشد. با توجه به اینکه حدود سه چهارم خریدهای تجارت الکترونیک از طریق تلفن همراه انجام می شود، ضروری است که سازنده وب سایت شما دارای قالب های پاسخگو برای موبایل باشد. قالبهای واکنشگرا بهطور مداوم در همه دستگاهها (از تبلتها گرفته تا تلفنهای هوشمند) نمایش داده میشوند و همان تجربهای را در مرورگر دسکتاپ به شما میدهند. به طوری که حدود آن صفر یا بسیار کم باشد.
یادداشت های مهم:
- اطمینان حاصل کنید که خرید در مرورگرها و دستگاهها ثابت است.
- مطمئن شوید که بخشهایی از Padding و حاشیههای وبسایت شما در صفحههای کوچکتر ناپدید نمیشوند. همچنین اندازه فونت و فاصله خطوط باید به طور خودکار با مقدار فضای سفید روی صفحه تطبیق یابد.
- وب سایت شما نیز باید به سرعت بارگذاری شود، زیرا خریداران موبایل به احتمال زیاد از سایت ها یا برنامه هایی خرید می کنند که وقت خود را تلف نمی کنند. گوگل دریافت که افزایش 0.1 ثانیه ای در سرعت سایت موبایل، نرخ تبدیل خرده فروشی را تا 8.4 درصد افزایش داده است.
نکته: هنگام مشاهده وب سایت تجارت الکترونیک خود، به یاد داشته باشید که آن را از چندین دستگاه و سیستم عامل مشاهده کنید.
نمونه ای از طراحی وب سایت تجارت الکترونیک سازگار با موبایل
سایت موبایل Elf on the Shelf طیف وسیعی از محصولات خود را در صفحه اصلی خود نمایش می دهد. اما به جای نمایش چندین محصول، که احتمالاً دیدن آن در یک دستگاه تلفن همراه گیج کننده خواهد بود، هر دسته را به عنوان یک تصویر بزرگ و جذاب همراه با متنی که هدف محصول را توصیف می کند، نشان می دهد.
اگر می خواهید یاد بگیرید که چگونه یک وب سایت از ابتدا بسازید، این 15 آموزش را دانلود کنید
2- اجرای ساده بخش تجارت الکترونیک
به طراحی وب سایت تجارت الکترونیک از دیدگاه خریدار نگاه کنید. آیا می توانید آنچه را که نیاز دارید به سرعت یا با چند کلیک ساده پیدا کنید؟ یک وب سایت تجارت الکترونیک خوب با یک نگاه سریع اسکن می شود، به راحتی قابل درک و درک است و هر عنصر هدفی دارد. با تمرکز بر فروش و ارائه یک تجربه خرید خوب، وب سایت شما باید طراحی واضح و قابل درک برای مشتری داشته باشد.
یادداشت های مهم:
- از فضای سفید استفاده کنید، رنگ های وب سایت خود را حداکثر به سه رنگ در هر صفحه محدود کنید و از فونت های ساده و خوانا استفاده کنید.
- مطالب را در فضا بچینید تا با چشم قابل اسکن باشد. برای تمرکز بیشتر بر روی اطلاعات مهم، از سرفصل ها استفاده کنید و محتوا را به قالبی با علائم نگارشی، پاراگراف های کوتاه و حروف پررنگ تقسیم کنید.
- هنگام استفاده از طرحبندی شبکهای برای نمایش محصولات، توصیه میکنیم هر ردیف را به بیش از سه یا چهار محصول محدود کنید تا جذابیت بصری به حداکثر برسد.
- مطالعات ردیابی چشمی بازدیدکنندگان وب سایت در گذشته نشان داده است که آنها معمولاً هنگام مرور یک سایت از الگوی E یا F پیروی می کنند. از این کشف به عنوان مبنایی برای هدایت کاربران به نقاط تبدیل کلیدی در وب سایت خود، مانند دکمه های فراخوان یا CTA یا منوهای ناوبری استفاده کنید.
روشی ساده تر برای طراحی وب سایت: وب سایت ساز رایگان: معرفی 6 وب سایت ساز رایگان برتر
3- ناوبری کاربرپسند برای سایت ایجاد کنید
راحتی؛ این اولین دلیل خرید آنلاین مردم است و جای تعجب نیست که یکی از دلایل اصلی رها شدن سبدهای خرید است. یک طراحی وب سایت تجارت الکترونیک خوب باید به مشتریان این امکان را بدهد که به راحتی آنچه را که نیاز دارند پیدا کنند. این امر با ناوبری راحت و کارآمد امکان پذیر است. ناوبری خوب معمولاً مشتری را از مرور فروشگاه آنلاین شما به خرید هدایت می کند.
ناوبری کاربر را به تمام قسمت های وب سایت می برد و به او کمک می کند تا به اطلاعات خاصی که می خواهد دسترسی پیدا کند. ناوبری شامل منوی ناوبری هدر، صفحات دسته بندی محصولات، جستجوی سایت، فیلترهای محصول و پاورقی وب سایت است.
یادداشت های مهم:
- لوگوی برند شما باید در صفحه اصلی باشد و همیشه قابل مشاهده باشد، با این فرض که کاربر به اندازه کافی توجه نمی کند.
- منوی ناوبری اصلی خود را در بالای وب سایت نمایش دهید و بخش های وب سایت را به خوبی سازماندهی کنید.
- یک نوار جستجو با تکمیل خودکار یا فیلترهای مربوطه اضافه کنید.
- در هر صفحه از وب سایت، به خصوص صفحه اصلی، یک دکمه CTA داشته باشید.
- فیلتر کردن بر اساس اندازه، رنگ، مارک و غیره را فعال کنید، به خصوص اگر کاتالوگ محصول گسترده ای دارید.
- مسیرهای پیمایش را در صفحات محصول خود فعال کنید. این ویژگی به کاربران اجازه می دهد تا به دسته های قبلی بازگردند.
یک سایت نمونه با ناوبری کاربر پسند
Home Science Tools بازدیدکنندگان خود را با نمایش دسته بندی محصولات و فیلترهای جستجو (سن، علاقه و موضوع) در وب سایت خود هدف قرار می دهد. همچنین دسته های کشویی را در ناوبری اصلی خود ارائه می دهد و نوار جستجو را در منوی عنوان نمایش می دهد. والدین پرمشغله می توانند به راحتی و به سرعت آنچه را که نیاز دارند در این وب سایت تجارت الکترونیک پیدا کنند.
4- از تصاویر با کیفیت بالا استفاده کنید
تصاویر با کیفیت بالا نرخ تبدیل را تا 40 درصد افزایش می دهند، به خصوص اگر عکس های 360 درجه باشند. بنابراین، بسیار مهم است که محصولات را با تصاویر خود در کانون توجه قرار دهید. مشتریان قبل از خرید می خواهند؛ محصول را از زوایای مختلف مشاهده کنید. ارائه عکس های بی عیب و نقص، با کیفیت بالا و واقعی از محصول نیز به ایجاد اعتماد و اطمینان در مشتریان شما کمک می کند.
یادداشت های مهم:
- اسلایدهایی را در صفحات محصول نمایش دهید تا به مشتریان کمک کنید محصول شما را از زوایای مختلف ببینند.
- زوم یا عکاسی 360 درجه را روی تصاویر خود فعال کنید تا مشتریان بتوانند بزرگنمایی کنند و جزئیات دقیق را ببینند.
- مطمئن شوید که تصاویر شما برای وب بهینه شده اند. برخی از تصاویر با کیفیت بالا زمان زیادی برای بارگذاری نیاز دارند. سایت سازنده ای را انتخاب کنید که به طور خودکار تصاویر شما را فشرده و بهینه می کند تا مشاهده آسان شود.
- در صورت امکان، از تصاویری از سبک زندگی افرادی که از محصولات شما استفاده می کنند یا با آنها تعامل دارند، استفاده کنید. به عنوان مثال، هنگامی که یک لباس توسط یک مدل پوشیده می شود، جذاب تر از عکسی از همان لباس روی یک سطح یا مانکن به نظر می رسد.
دانلود: آموزش طراحی سایت وردپرس از صفر تا صد
5- از رنگ ها نهایت استفاده را ببرید
استفاده از اصول روانشناسی رنگ در طراحی وب سایت تجارت الکترونیک می تواند به افزایش نرخ تبدیل کمک کند. استفاده از رنگ و تصویر می تواند الهام بخش و انگیزه فرد برای اقدام باشد. مطالعات نشان می دهد که برای مثال استفاده از رنگ قرمز در دکمه های CTA می تواند نرخ کلیک را تا 34 درصد افزایش دهد.
یادداشت های مهم:
- رنگ هایی را انتخاب کنید که با برند شما مطابقت دارند.
- از رنگ هایی در وب سایت خود استفاده کنید که اصول دسترسی را رعایت می کنند.
- حتی زمانی که از رنگ در وب سایت خود استفاده می کنید، از قانون طراحی 60-30-10 پیروی کنید. این قانون می گوید که از 60٪ رنگ اصلی، 30٪ رنگ ثانویه و 10٪ رنگ آکسون استفاده کنید.
نمونه ای از استفاده موثر از رنگ
Bliss یک برند مراقبت از پوست مبتنی بر اسپا است که از رنگ به طور موثری برای جلب توجه خریداران اصلی استفاده می کند. Bliss از سه رنگ در سراسر وب سایت خود استفاده می کند. رز کوارتز، آبی آسمانی و زرد Gen-Z که صمیمیت و صمیمیت این سایت را نشان می دهد و واقعاً این حس را برای مخاطب به ارمغان می آورد.
6- یک تجربه پرداخت آسان و بدون درز ایجاد کنید
هزینه های حمل و نقل غیرمنتظره، فرآیند پرداخت پیچیده و نیاز به ایجاد یک حساب کاربری، سه مورد از پنج دلیل اصلی است که مصرف کنندگان سبد خرید را رها می کنند. همه چیز حول فرآیند پرداخت می چرخد. طراحی صفحه پرداخت شما باید ساده و قابل پیمایش باشد. همه چیز را در فرآیند تسویهحساب درج کنید، مانند قیمت، هزینههای ارسال (در صورت وجود)، اطلاعاتی که برای پردازش خرید نیاز دارید، و در صورت نیاز به بازگشت یا مواجه شدن با مشکل در سفارش، چه کاری انجام دهید.
یادداشت های مهم:
- به مشتریان خود این امکان را بدهید که هم به عنوان مهمان و هم به عنوان عضو از وب سایت شما خرید کنند.
- ترتیبی دهید که مشتری خود تا حد امکان اطلاعات کمتری را پر کند و فقط آنچه برای تکمیل خرید لازم است را تکمیل کند.
- از گزینه های حمل و نقل و هزینه های آنها آگاه باشید.
- خط مشی های بازگشت و بازپرداخت خود را در صفحات تسویه حساب خود روشن کنید.
- اگر گزینه پرداخت با یک کلیک موجود است، آن را فعال کنید. به عنوان مثال، مشاغل Shopify می توانند از Shop Pay استفاده کنند.
- تا حد امکان، گزینههای پرداخت مختلف مانند Google Pay، Apple Pay و گزینههای «اکنون خرید» یا «پرداخت بعداً» را در سایت قرار دهید.
- با استفاده از بهترین شیوه های امنیت تجارت الکترونیک و نمایش مهرهای امنیتی در صفحات سایت، اطمینان حاصل کنید که مشتری امن و مطمئن است.
7- نمایش استراتژیک نظرات و رضایت مشتریان
هنگام طراحی یک وب سایت تجارت الکترونیک، سعی کنید نظرات و بازخوردهای مثبتی که از مشتریان فعلی خود دریافت کرده اید را به خریداران بالقوه سایت نشان دهید. از تایید اجتماعی به نفع خود استفاده کنید. زیرا موثرترین نوع تبلیغات، افشای نظر مثبت مشتریان واقعی است.
هرچه بازدیدکنندگان وب سایت بیشتر ببینند که افراد دیگر تجربه خرید موفق و رضایت بخشی در وب سایت شما داشته اند، شما قابل اعتمادتر ظاهر می شوید و در نهایت فروش را افزایش می دهید.
یادداشت های مهم:
- یک سیستم رتبه بندی به وب سایت تجارت الکترونیک خود اضافه کنید و خریداران را تشویق کنید که بازخورد صادقانه خود را به اشتراک بگذارند.
- بخش رضایت مشتری را در صفحه اصلی و صفحات محصول خود نمایش دهید.
- با استفاده از ویجت، محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) را به سایت خود اضافه کنید. این نوع محتوا یک گواهینامه و گواهی است که نشان می دهد افراد واقعی با استفاده از محصول شما چه تجربه ای داشته اند.
نمونه ای از سایتی که شامل نظرات مشتریان می شود
دستبند Pura vida یک فروشگاه آنلاین جواهرات است که بررسی پنج ستاره مشتری را برای محصول خود و همچنین نظرات رسانه هایی مانند BuzzFeed و HuffPost را از هزاران نظر مشتری در صفحه اصلی بسیار تأثیرگذار خود برجسته می کند.
آموزش کامل طراحی سایت فروشگاهی در 27 جلسه ویدیویی
برگرفته از صفحه سئو90 آپارات:
جلسه اول | جلسه دوم |
جلسه سوم | جلسه چهارم |
جلسه پنجم | جلسه ششم |
جلسه هفتم | جلسه هشتم |
جلسه نهم | جلسه دهم |
جلسه یازدهم | جلسه دوازدهم |
جلسه سیزدهم | جلسه چهاردهم |
جلسه پانزدهم | جلسه شانزدهم |
جلسه هفدهم | جلسه هجدهم |
جلسه نوزدهم | جلسه بیستم |
جلسه بیست و یکم | جلسه بیست و دوم |
جلسه بیست و سوم | جلسه بیست و چهارم |
جلسه بیست و پنجم | جلسه بیست و ششم (آخرین) |