
یک بازار یا چند فروشنده، بستری را برای صاحبان مشاغل و فروشندگان فراهم می کند تا محصولات و خدمات خود را بدون داشتن ویترین بفروشند. یکی از مراحل استراتژیک یک کسب و کار، فعالیت در بازارهایی است که در آن با طیف وسیعی از خریداران در یک منطقه خاص سروکار دارید. در این مقاله با موضوع فروش چندگانه یا بازار پلیس چیست؟ ما پرداخت می کنیم
تعریف بازار پلیس یا چند فروشنده
Multi-Vendor یا Marketplace یک پلت فرم فروش آنلاین با چندین فروشنده است و به فروشندگان کمک می کند تا محصولات خود را به خریداران ارائه دهند. صاحبان بازار برای هر خرید و فروش که در پلتفرم آنها انجام می شود، درصدی را به عنوان کمیسیون دریافت می کنند. Multivendor به شما به عنوان فروشنده این فرصت را می دهد تا محصول خود را بدون داشتن وب سایت و پشتیبانی فنی و بازاریابی بفروشید. همچنین به راحتی محصول را در بازار پلیس جستجو کنید و بر اساس رتبه بندی فروشنده و مقایسه قیمت، محصول مورد نظر را خریداری کنید.
مدل کسب و کار چند فروشنده، مدل موجودی صفر یا بدون سرمایه کسب درآمد کنید همچنین به این دلیل نامیده می شود که صاحبان پلتفرم از هیچ محصولی پشتیبانی نمی کنند. این نوع کسب و کار آنلاین روز به روز در حال پیشرفت است و به تدریج در سراسر جهان محبوبیت پیدا می کند.آمازون ،علی بابا ، eBay و اوبر و در ایران دیجی کالا نمونه ای از شرکت های موفقی است که از طریق فروش چندگانه کار می کنند.
چند فروشنده چگونه کار می کند؟
زمانی که شما یک سایت فروشگاهی دارید و همه اقلام را خودتان تهیه می کنید، باید برای همه محصولات یک انبار داشته باشید، اما با ایجاد یک سایت چند فروشنده، کالا از طریق فروشندگان ارسال می شود و هزینه های بالای نگهداری از انبار برداشته می شود. شانه های شما و شما فقط یک واسطه هستید که خریداران را با فروشندگان مرتبط می کند. اگر خودتان فروشنده محصول هستید و قصد دارید به یک سایت چند فروش بپیوندید، فقط مراحل زیر را دنبال کنید:
- یک سایت چند فروشنده مرتبط با محصولات خود پیدا کنید
- عضویت در یک سایت چند فروشنده
- قرار دادن اطلاعات محصول، تصاویر و قیمت ها در سایت ها
- سگش را از مشتری می گیرد
- برای کاربران ارسال شود
نقش مدیر پلیس بازار:
- از فروشندگان دعوت کنید
- مدیریت گردش کار مربوط به منبع یابی، بسته بندی و تحویل اقلام
- بازاریابی و بازاریابی
- انجام معاملات پرداخت فروشنده
- آمار و نکات فروش کاربر را برای عملکرد بهتر محصول مشاهده و تجزیه و تحلیل کنید
- بررسی تخلفات و نارضایتی کاربران
- بهینه سازی و نگهداری سایت
- از فروشنده پورسانت دریافت کنید
نقش فروشنده:
- فروشنده در فروشگاه چند فروشنده ثبت نام می کند.
- فروشنده یک داشبورد برای فهرست کردن و مدیریت لیست محصولات خود دارد.
- سفارشات مشتریان را مدیریت می کند و به شکایات سفارش پاسخ می دهد.
- محصولات را با توضیحات دقیق و تصاویر با کیفیت بالا اضافه می کند.
- او محصولاتی را می بیند که به لیست علاقه مندی های مشتریانش اضافه شده اند.
- یک نمای کلی از سفارشات مشتری و گزارش های تحویل دریافت کنید.
- برنامه های قیمت گذاری ماهانه را تعریف می کند.
مزایا و معایب فروش در بازار چیست؟
بازارها برای سه نهاد اصلی با چندین تامین کننده (مدیر، فروشنده و خریدار) هم مزایا و هم معایب دارند.مزایای یک بازار به این معنی نیست که مدیریت یک بازار آسان است. Multivendor برای مدیریت محتوا و تهیه منابع برای فروشندگان و محصولات مرتبط به کار زیادی نیاز دارد، اما اگر به درستی مدیریت شود، می تواند بسیار سودآور باشد. در زیر با مزایا و معایب Market Place آشنا خواهید شد:
مزایای پلیس بازار چیست؟
- تنوع محصولات فوق العاده است.
- فروشندگان و مشتریان زیادی وجود دارد.
- سیستم خرید شفاف، ایمن و آسان است.
- هم برای کسب و کارهای کوچک و هم برای صاحبان مشاغل بزرگ فرصت بازار برابری وجود دارد.
- یک جریان درآمد اضافی برای مدیران ایجاد می شود.
- سود بالا
- ایجاد بازار مناسب برای فروش کالا
معایب پلیس بازار چیست؟
- فروشنده باید برای هر خرید پورسانتی به مدیر بپردازد.
- مالک باید مالیات بپردازد و دستورالعمل های قانونی را رعایت کند.
- مدیریت چندین تامین کننده دشوار است.
- کاهش فروش و کیفیت پایین سیگاری ها می تواند استانداردهای پلیس بازار را تضعیف کند.
چگونه یک سایت برای فروش زیاد ایجاد کنیم؟
اگر سایت وردپرسی دارید، افزونه Dekan Pro یک افزونه فروشگاهی است که به شما امکان می دهد بازارهایی مانند دیجی کالا ایجاد کنید، برای این کار پس از نصب قالب وردپرس که Sagar است با افزونه Dokan، به سادگی افزونه را نصب کرده و انجام کارهای مربوطه را سفارشی کنید. وظایفی از جمله تعیین کمیسیون، تایید و بررسی محصولات، ارسال نوتیفیکیشن به فروشندگان، ویرایش و حذف فروشندگان و محصولات و غیره تا کاربران بتوانند وارد سایت شما شده و به عنوان فروشنده عضو سایت شما شوند.
برای طراحی یک وب سایت چند فروشنده، با توجه به تعداد زیاد فروشندگان و محصولات، باید بتوانید خدمات خوبی به کاربران ارائه دهید، قطعا به پشتیبانی بالایی نیاز دارید و باید بتوانید به سوالات کاربران پاسخ دهید، مثلا شما می توانید با نصب افزونه پشتیبانی و چت وردپرس به سوالات پاسخ دهید. کاربران قبل و بعد از خرید پاسخ می دهند.
ویژگی های سایت چند فروشنده برای صاحبان و فروشندگان سایت
برخی از ویژگی های بازار که آنها را از فروشگاه های آنلاین متمایز می کند:
- هنگام راه اندازی یک فروشگاه آنلاین، آنها باید به مواردی مانند: مدیریت موجودی، مدیریت سایت، خدمات مشتری، بازاریابی، فروش، رسانه های اجتماعی، محتوا و غیره فکر کنند. در بازار، تمرکز اصلی صرفاً ارائه بهترین بستر برای کاربران است که به مدیران بازار اجازه می دهد بیشتر بر روی کاربر نهایی تمرکز کنند.
- بازارها مشاغل بزرگی هستند که با فروشندگان زیادی کار می کنند و معمولاً دارای سهام بسیار بیشتری نسبت به فروشگاه های آنلاین هستند. این تنوع محصولات منجر به افزایش فروش و سود می شود.
- برای صاحبان بدون رسیدگی به مسائل موجودی.
- در Market Places با نظارت بر فروشندگان و رعایت مقررات و دستورالعمل های کیفیت، عملکرد فروشنده نظارت می شود و با ارائه محصولات با کیفیت، رضایت مصرف کننده افزایش می یابد.
- برای فروشندگان نیازی به طراحی وب سایت و در نتیجه صرف هزینه های مختلف نیست. این ویژگی به ویژه برای استارت آپ ها یا افرادی که بودجه زیادی برای کسب و کار خود ندارند مناسب است.
- امکان اتصال به کاربران با افزونه هایی مانند افزونه چت واتس اپ و پاسخگویی به سوالات مشتریان
- در این سیستم فروشنده نیازی به پرداخت هزینه تبلیغات اضافی نخواهید داشت. همان سایتی که خدمات و محصولات شما را ارائه می دهد برای بالا نگه داشتن سایت خود با تبلیغات آنلاین مورد نیاز است.
- معمولا محصولات متنوعی در این سایت ها وجود دارد که مشتریان مختلفی را به خود جذب خواهند کرد.
- فرآیند خرید محصولات و کالاها برای کاربران سایت های چند فروشنده بسیار ساده است و کاربران می توانند از بین چندین فروشنده یکی را انتخاب کنند.
- در این سایت ها مدیر می تواند به راحتی تمامی مراحل خرید کاربران را بررسی کرده و در صورت نیاز استراتژی بازاریابی برای حفظ کاربران و خرید مجدد تدوین کند.
یکی از ویژگی های طراحی سایت های مارکت پلیس، ارتباط با طیف وسیعی از مخاطبان و مشتریان است، بنابراین قطعا باید رضایت کاربران را جلب کنید.
چند فروشنده مزایای زیادی برای صاحب سایت، فروشندگان و مشتریان دارد. مصرف کنندگان هوشمند امروزی دوست دارند از بین گزینه های مختلف انتخاب کنند و بازاری را ترجیح می دهند که طیف وسیعی از محصولات را ارائه می دهد، محصولات فروشندگان مختلف را با هم مقایسه می کند و خریدی مقرون به صرفه انجام می دهد. فروشندگان می توانند بدون نیاز به داشتن وب سایت به فروش آنلاین بپردازند و صاحبان سایت های چند فروشنده قطعا از طیف وسیعی از محصولات سود بالایی خواهند داشت. امیدواریم این مطالب برای شما مفید واقع شده باشد و با فروش چندگانه آشنایی داشته باشید.