منو سایت

  • خانه
  • وبلاگ
  • نحوه ساخت انیمیشن افترافکت (و نکات کاربردی برای مبتدیان)

نحوه ساخت انیمیشن افترافکت (و نکات کاربردی برای مبتدیان)

 تاریخ انتشار :
/
  وبلاگ
نحوه ساخت انیمیشن افترافکت (و نکات کاربردی برای مبتدیان)

انیمیشن با گذشت زمان تغییر می کند. در واقع، شما یک لایه یا افکت را با تغییر یک یا چند ویژگی آن در طول زمان متحرک می کنید. به عنوان مثال، ویژگی Opacity یک لایه از 0٪ در کمترین زمان به 100٪ در 1 ثانیه متحرک می شود تا زمانی که لایه محو شود. هر تابع را می توان با دکمه کرونومتر در سمت چپ نام خود در پانل Timeline یا Effect Controls متحرک کرد.

نحوه ساخت انیمیشن افترافکت (و نکات کاربردی برای مبتدیان)

ویژگی های لایه را با استفاده از فریم های کلیدی، عبارات یا هر دو متحرک می کنید.

بسیاری از ایستگاه‌های پیش‌تنظیم انیمیشن شامل فریم‌های کلیدی و عبارات می‌شوند، بنابراین می‌توانید به راحتی از پیش تنظیمات انیمیشن را روی یک لایه اعمال کنید تا به انیمیشن پیچیده برسید.

در واقع، شما با فریم‌های کلیدی و عبارات در افتر افکت در یکی از دو حالت کار می‌کنید: حالت نوار لایه یا حالت ویرایشگر نمودار. حالت نوار لایه پیش‌فرض لایه‌ها را به‌عنوان خطوط زمانی با فریم‌های کلیدی و عباراتی که به صورت عمودی با ویژگی‌های آن‌ها در پانل Timeline تراز شده‌اند نمایش می‌دهد. حالت Graph Editor نوارهای لایه را نمایش نمی دهد و فریم های کلیدی و نتایج بیان را در نمودارهای مقدار یا نمودارهای سرعت نمایش می دهد.

فریم های کلیدی

فریم های کلیدی برای تنظیم پارامترهای حرکت، افکت ها، صدا و بسیاری از ویژگی های دیگر استفاده می شود که معمولاً در طول زمان تغییر می کنند. یک فریم کلیدی نقطه ای در زمان را نشان می دهد که در آن مقداری را برای یک ویژگی لایه مشخص می کنید، مانند موقعیت، کدورت یا حجم. مقادیر بین فریم های کلیدی گنجانده شده است. هنگامی که از فریم های کلیدی برای ایجاد تغییرات در طول زمان استفاده می کنید، معمولاً حداقل از دو فریم کلیدی استفاده می شود، یکی برای حالت شروع تغییر و دیگری برای وضعیت جدید در پایان تغییر.

هنگامی که تایمر برای یک ویژگی خاص فعال است، After Effects به طور خودکار زمانی که مقدار یا مقدار مشخصه را تغییر می دهید، فریم کلیدی مشخصه را تنظیم یا تغییر می دهد. هنگامی که تایمر برای یک عملکرد غیرفعال است، عملکرد هیچ فریم کلیدی ندارد. اگر مقدار یک ویژگی لایه را در حالی که تایمر غیرفعال است تغییر دهید، مقدار در طول مدت لایه ثابت می ماند.

توجه:

هنگامی که حالت خودکار فریم کلیدی روشن است، تایمر به طور خودکار برای یک ویژگی در هنگام تغییر فعال می شود.

اگر تایمر را غیرفعال کنید، تمام فریم‌های کلیدی آن ویژگی لایه حذف می‌شود و مقدار ثابت ویژگی روی مقدار زمان فعلی تنظیم می‌شود. کرونومتر را غیرفعال نکنید مگر اینکه مطمئن باشید می خواهید برای همیشه همه فریم های کلیدی را از این ویژگی حذف کنید.

توجه:

با انتخاب Use Keyframe Indices در منوی پانل Timeline، نمادهای فریم کلیدی را در حالت Layers Bar به عدد تغییر دهید.

نحوه ساخت انیمیشن افترافکت (و نکات کاربردی برای مبتدیان)

توجه:

هنگامی که یک ویژگی لایه حاوی فریم‌های کلیدی جمع می‌شود، نقاط خاکستری (نشانگرهای خلاصه فریم‌های کلیدی) برای گروه ویژگی نشان می‌دهد که شامل کدام فریم‌های کلیدی است.

برخی از ابزارها، مانند Motion Sketch و ابزار Puppet، به طور خودکار فریم های کلیدی را برای شما تنظیم می کنند تا با حرکتی که طراحی می کنید مطابقت داشته باشد.

اصطلاح

Expression از یک زبان برنامه نویسی مبتنی بر جاوا اسکریپت برای تعیین مقادیر ویژگی و مرتبط ساختن خصوصیات با یکدیگر استفاده می کند. شما می توانید عبارات ساده را با الحاق خواص با pick whip ایجاد کنید.

ویرایشگر نمودار

ویرایشگر نمودار مقادیر مشخصه را با استفاده از یک نمودار دو بعدی، با ترکیب زمانی به صورت افقی (از چپ به راست) نمایش می دهد. از طرف دیگر، در حالت نوار لایه، نمودار زمانی فقط عنصر زمان افقی را نشان می دهد بدون اینکه نمودار عمودی مقادیر متغیر را نشان دهد.

توجه:

برای جابجایی بین حالت Layers Bar و Graphics Editor، روی دکمه Graphics Editor در پانل Timeline کلیک کنید یا Shift+F3 را فشار دهید.

نحوه ساخت انیمیشن افترافکت (و نکات کاربردی برای مبتدیان)

دو نوع نمودار در ویرایشگر گراف موجود است: نمودارهای ارزش، که مقادیر ویژگی را نشان می دهند. و نمودارهای سرعت که میزان تغییر مقادیر مشخصه را نشان می دهد. برای ویژگی‌های موقتی مانند Opacity، ویرایشگر گرافیکی مقدار پیش‌فرض گرافیک را تعیین می‌کند. برای ویژگی‌های مکانی مانند موقعیت، ویرایشگر نمودار پیش‌فرض نمودار سرعت است.

در Graph Editor هر تابع با منحنی خاص خود نمایش داده می شود. شما می توانید یک ویژگی را در یک زمان مشاهده کرده و روی آن کار کنید، یا می توانید چندین ویژگی را همزمان مشاهده کنید. هنگامی که بیش از یک ویژگی در ویرایشگر گرافیکی قابل مشاهده است، منحنی هر ویژگی همان رنگ مقدار ویژگی در طرح کلی لایه است.

حتما دانلود کنید: آموزش صفر تا صد افترافکت

هنگامی که یک فریم کلیدی را با انتخاب دکمه Snap در ویرایشگر نمودار می‌گیرید، فریم کلیدی به مقادیر فریم کلیدی، زمان‌های فریم کلیدی، زمان فعلی، نقاط ورودی و خروجی، نشانگرها، شروع و پایان ناحیه کار، و شروع و پایان ترکیب می‌خورد. هنگامی که یک فریم کلیدی به یکی از آنها متصل می شود، یک خط نارنجی در ویرایشگر گرافیکی ظاهر می شود تا شیئی را که فریم را به آن وصل می کنید نشان دهد. پس از شروع کشیدن، کلید Ctrl (ویندوز) یا Command (سیستم عامل مک) را نگه دارید تا به طور موقت رفتار snapping را تغییر دهید.

فریم‌های کلیدی در حالت Graph Editor می‌توانند دارای دسته‌های جهت متصل به یک یا هر دو طرف باشند. دستگیره های جهت برای کنترل گنجاندن Bezier استفاده می شود.

می‌توانید از دکمه Separate Dimensions در پایین ویرایشگر گرافیک استفاده کنید تا اجزای ویژگی Position را به ویژگی‌های جداگانه X Position، Y Position و (برای لایه‌های 3D) Z Position تقسیم کنید تا بتوانید هر کدام را به‌صورت جداگانه تغییر دهید. یا جان دادن

نحوه ساخت انیمیشن افترافکت (و نکات کاربردی برای مبتدیان)

مشخص کنید که کدام ویژگی ها در ویرایشگر گرافیکی نمایش داده شوند

1- ابتدا روی دکمه Show Properties در پایین ویرایشگر گرافیک کلیک کنید و یکی از گزینه های زیر را انتخاب کنید:

  • نمایش خواص انتخاب شده: ویژگی های انتخاب شده در ویرایشگر گرافیکی را نشان می دهد.
  • نمایش ویژگی های متحرک: ویژگی های متحرک لایه های انتخاب شده را در ویرایشگر گرافیکی نمایش می دهد.
  • نمایش مجموعه ویرایشگر گرافیکی: عملکردهایی را نشان می دهد که حالت ویرایشگر نمودار برای آنها انتخاب شده است. این کلید در کنار کرونومتر قرار دارد، یعنی. در سمت چپ نام تابع، زمانی که تایمر فعال است و تابع دارای فریم‌های کلیدی یا عبارات است.

اگر می خواهید انیماتور شوید، این نکات را بخوانید

توابع نمودار در ویرایشگر نمودار

روی دکمه Chart Type and Options در پایین نمودار نمودار کلیک کنید تا یکی از گزینه های زیر را انتخاب کنید:

  • انتخاب خودکار نوع نمودار: به طور خودکار نوع نمودار مناسب را برای یک تابع انتخاب می کند. نمودارهای سرعت برای ویژگی های فضایی (مانند موقعیت) و نمودارهای ارزش برای سایر ویژگی ها.
  • ویرایش نمودار ارزش: نمودار مقادیر همه ویژگی ها را نشان می دهد.
  • ویرایش نمودار سرعت: نمودار سرعت را برای همه توابع نشان می دهد.
  • نمایش نمودار مرجع: نوع نمودار انتخاب نشده را در پس زمینه فقط برای مشاهده نشان می دهد. (اعداد خاکستری در سمت راست ویرایشگر نمودار مقادیر نمودار مرجع را نشان می دهد.)
  • نمایش امواج صوتی: شکل موج صوتی را برای هر لایه ای که حداقل یک ویژگی در ویرایشگر گرافیکی دارد نمایش می دهد.
  • نمایش نقاط داخل/خارج لایه: نقاط ورودی و خروجی تمام لایه هایی را که دارای خصوصیات در Graph Editor هستند را نشان می دهد. نقاط داخلی و خارجی به صورت براکت نشان داده شده اند.
  • نمایش نشانگرهای لایه: نشانگرهای لایه را در ویرایشگر گرافیکی (در صورت وجود) برای هر لایه ای که حداقل یک عملکرد در ویرایشگر گرافیکی دارد نمایش می دهد. نشانگرهای لایه به صورت مثلث های کوچک ظاهر می شوند.
  • نمایش نکات ابزار نمودار: گزینه Graph tool tips را فعال و غیرفعال می کند.
  • نمایش ویرایشگر عبارت: کادر ویرایشگر عبارت را نشان می دهد یا پنهان می کند.
  • فعال کردن فریم های کلیدی بین فریم ها: به شما امکان می دهد تا فریم های کلیدی را بین فریم ها قرار دهید تا انیمیشن ها را تنظیم کنید.

7 نکته مهم که قبل از ساخت انیمیشن باید بدانید!

ویرایشگر گرافیکی را حرکت دهید و بزرگنمایی کنید

  • برای حرکت به صورت عمودی یا افقی، با ابزار Hand کار کنید.

توجه:

برای فعال کردن سریع ابزار دستی در حین استفاده از ابزار دیگری، نوار فاصله یا دکمه وسط ماوس را فشار داده و نگه دارید.

  • برای حرکت عمودی، چرخ اسکرول ماوس را بچرخانید.
  • برای حرکت به صورت افقی، کلید Shift را در حین چرخاندن چرخ اسکرول ماوس فشار دهید.
  • برای بزرگنمایی با ابزار زوم کلیک کنید.
  • برای بزرگنمایی، Alt (ویندوز) یا Option (مک) را نگه دارید و با ابزار بزرگنمایی کلیک کنید.
  • برای بزرگنمایی با استفاده از چرخ اسکرول ماوس، Alt (ویندوز) یا Option (Mac) را فشار دهید و ماوس را به صورت افقی حرکت دهید. برای بزرگنمایی عمودی Ctrl (ویندوز) یا Command (سیستم عامل مک) را فشار دهید.
  • برای بزرگنمایی افقی، Alt (ویندوز) یا Option (مک) را نگه دارید و ماوس را برای بزرگنمایی به سمت چپ و برای بزرگنمایی به راست بکشید.
  • برای بزرگنمایی عمودی، (Windows) یا Option را نگه دارید و موس را برای بزرگنمایی به سمت بالا و برای بزرگنمایی پایین بکشید.

توجه:

وقتی ارتفاع زوم خودکار انتخاب شده است، نمی توانید به صورت عمودی حرکت کنید یا بزرگنمایی کنید.

زوم خودکار ارتفاع و تناسب

  • ارتفاع زوم خودکار حالت زوم خودکار ارتفاع را تغییر می دهد. این بدان معنی است که به طور خودکار ارتفاع نمودار را برای مطابقت با ارتفاع ویرایشگر نمودار تغییر می دهد. زوم افقی باید به صورت دستی تنظیم شود.
  • انتخاب مناسب مقیاس مقدار (عمودی) و زمانی (افقی) نمودار را برای تناسب با فریم های کلیدی انتخاب شده در ویرایشگر نمودار تنظیم می کند.
  • مناسب همه مقیاس مقدار (عمودی) و زمانی (افقی) نمودار را برای مطابقت با تمام نمودارهای ویرایشگر نمودار تنظیم می کند.

5 نرم افزار عالی برای ساخت انیمیشن های ساده و حرفه ای

ویدئوهایی برای ایجاد انیمیشن با افتر افکت

 

 

 

 

برای ساخت گرافیک کارتونی از چه نرم افزاری استفاده می شود؟ 6 نرم افزار رایج و برتر