منو سایت

  • خانه
  • وبلاگ
  • چگونه با Word کار کنیم؟ (راهنمای ویدیویی کامل برای مبتدیان)

چگونه با Word کار کنیم؟ (راهنمای ویدیویی کامل برای مبتدیان)

 تاریخ انتشار :
/
  وبلاگ
چگونه با Word کار کنیم؟ (راهنمای ویدیویی کامل برای مبتدیان)

Word 2013 یک برنامه پردازش کلمه است که به شما امکان می دهد انواع مختلفی از اسناد مانند نامه ها، پیام ها و گزارش ها را ایجاد کنید.

نمای کلی رابط کاربری Word

چگونه با Word کار کنیم؟ (راهنمای ویدیویی کامل برای مبتدیان)

نوار ابزار دسترسی سریع : نوار ابزار دسترسی سریع به شما امکان می دهد انتخاب کنید که در کدام صفحه هستید و به دستورات رایج دسترسی داشته باشید و انتخاب کنید. به طور پیش فرض، شامل دستورات ذخیره، لغو و انجام مجدد نیز می شود. بسته به ترجیح خود، می توانید دستورات دیگری را به آن اضافه کنید.

عملکرد گروه فرمان : هر گروه شامل یک سری دستورات مختلف است. فقط روی هر دستوری کلیک کنید تا اعمال شود. برخی از گروه ها نیز یک فلش در گوشه پایین سمت راست دارند که می توانید برای مشاهده دستورات بیشتر روی آن کلیک کنید.

عملکرد خط کش یا غلتک: خط کش در بالا و سمت چپ سند شما قرار دارد و تنظیم فاصله را آسان تر می کند.

ویژگی نوار: روبان شامل تمام دستوراتی است که برای انجام کارهای رایج در Word نیاز دارید. این بخش دارای چندین تب است که هر کدام با چندین گروه از دستورات کار می کنند.

گزینه های روبان

Word 2013 از سیستم نوار تب به جای منوهای سنتی استفاده می کند. نوار شامل چندین تب است که هر کدام با چندین گروه مختلف از دستورات کار می کنند. شما از این برگه ها برای انجام رایج ترین وظایف در Word استفاده خواهید کرد.

  • برگه صفحه اصلی این شامل رایج ترین دستورات نرم افزار Word است: Word 2013 شامل کپی و چسباندن، قالب بندی، تراز پاراگراف، و انتخاب سبک های سند است. هر بار که Word را باز می کنید، تب Home به طور پیش فرض انتخاب می شود.
  • درج زبانه این به شما امکان می دهد تصاویر، نمودارها، جداول، شکل ها، صفحات عنوان و موارد دیگر را وارد کنید.
  • برگه طراحی به شما امکان دسترسی به ابزارهای مختلف طراحی از جمله قالب بندی سند، افکت ها و موارد دیگر را می دهد. حاشیه های صفحه که می توانند ظاهری شیک به سند شما ببخشند.
  • برگه صفحه آرایی به شما امکان می دهد قالب چاپ سند خود را انتخاب کنید، از جمله عرض قاب، جهت صفحه، شکستگی صفحه و موارد دیگر. این دستورات به ویژه هنگام آماده شدن برای چاپ یک سند مفید هستند.
  • بخش مراجع به شما امکان می دهد حاشیه نویسی را به سند خود اضافه کنید، مانند پاورقی ها و نقل قول ها. در اینجا می توانید فهرست مطالب، زیرنویس ها و کتابشناسی را نیز اضافه کنید. این دستورالعمل ها به ویژه هنگام تهیه مقالات دانشگاهی مفید خواهد بود.
  • تب مشاهده به شما این امکان را می دهد که بین نماهای مختلف سند خود جابجا شوید و دو قسمت از سند خود را به طور همزمان مشاهده کنید. این دستورات هنگام تهیه و چاپ سند نیز مفید خواهند بود.
  • بخش های دیگر چندان مفید نیستند (تا حالا ازشون استفاده نکردم!)

نوار ابزار دسترسی سریع

درست بالای نوار، نوار ابزار دسترسی سریع به شما امکان می دهد بدون توجه به اینکه کدام برگه انتخاب شده است به دستورات رایج دسترسی داشته باشید.

به طور پیش فرض، دستورات Save، Undo و Redo را نشان می دهد. بسته به اولویت خود می توانید دستورات دیگری اضافه کنید.

برای افزودن دستورات به نوار ابزار دسترسی سریع:

  1. روی فلش کشویی سمت راست نوار ابزار دسترسی سریع کلیک کنید.
  2. دستور مورد نظر را از منوی کشویی انتخاب کنید. برای انتخاب نمادهای بیشتر، دستورات بیشتر را انتخاب کنید.
  3. این دستور به نوار ابزار دسترسی سریع اضافه می شود.

نگاهی به پشت صحنه

نمای پشت صحنه گزینه های مختلفی برای ذخیره، باز کردن، چاپ و به اشتراک گذاری سند در اختیار شما قرار می دهد.

برای دسترسی به نمای پشت صحنه:

روی زبانه File روی نوار کلیک کنید، با این کار نمای پشت صحنه نمایش داده می شود.

چگونه با Word کار کنیم؟ (راهنمای ویدیویی کامل برای مبتدیان)

با اسناد کار کنید

یک سند جدید ایجاد کنید:

  1. تب File را انتخاب کنید. نمای پشت صحنه ظاهر می شود.
  2. گزینه جدید را انتخاب کنید، سپس روی یک سند خالی کلیک کنید.
  3. یک سند خالی جدید ظاهر می شود.

چگونه با Word کار کنیم؟ (راهنمای ویدیویی کامل برای مبتدیان)

یک سند باز کنید:

علاوه بر ایجاد اسناد جدید، اغلب نیاز به باز کردن یک سند ذخیره شده قبلی دارید.

  1. به File بروید، سپس روی Open کلیک کنید.
  2. Computer را انتخاب کرده و سپس بر روی Browse کلیک کنید. یا می توانید یک درایو (که قبلا SkyDrive نامیده می شد) را برای باز کردن اسناد ذخیره شده در درایو خود انتخاب کنید.
  3. کادر گفتگوی Open ظاهر می شود. سند خود را پیدا کرده و انتخاب کنید، سپس روی Open کلیک کنید.

کار با قالب ها

یک الگو یک سند از پیش تعریف شده است که می توانید از آن برای ایجاد سریع یک سند جدید استفاده کنید. قالب ها اغلب شامل قالب بندی و طراحی سفارشی می شوند، بنابراین می توانند در زمان شروع یک پروژه جدید در زمان و تلاش شما صرفه جویی کنند.

برای ایجاد یک سند جدید از یک الگو:

  • برای دسترسی به نمای پشت صحنه، روی تب File کلیک کنید.
  • گزینه جدید را انتخاب کنید. چندین الگو در زیر گزینه Blank Document ظاهر می شوند.
  • یک الگو را برای مشاهده انتخاب کنید.
  • پیش نمایشی از الگو به همراه اطلاعات اضافی در مورد نحوه کار الگو موجود است.
  • برای استفاده از الگوی انتخاب شده، روی ایجاد کلیک کنید.
  • یک کتاب کار جدید با الگوی انتخاب شده ظاهر می شود.

چگونه با Word کار کنیم؟ (راهنمای ویدیویی کامل برای مبتدیان)

کار با متن

اگر با مایکروسافت ورد تازه کار هستید، باید اصول کار با متن را بیاموزید تا بتوانید متن را وارد کنید، سازماندهی مجدد کنید و آن را ویرایش کنید. وظایف اصلی شامل توانایی افزودن، حذف و جابجایی متن و همچنین امکان یافتن و جایگزینی کلمات یا عبارات خاص با استفاده از نقطه درج برای افزودن متن است.

نقطه درج یک خط عمودی چشمک زن در سند شما است. این خط نشان می دهد که کجا می توانید متن را در صفحه وارد کنید. شما می توانید از نقطه درج به چند روش استفاده کنید:

سند خالی یا یک سند خالی: وقتی یک سند خالی جدید باز می شود، نقطه درج در گوشه سمت چپ بالای صفحه است و در صورت تمایل می توانید از آنجا شروع به تایپ کنید.

خط جدید با پاراگراف خط پاراگراف جدید: Enter را روی صفحه کلید فشار دهید تا نقطه درج خط پاراگراف به بخش بعدی منتقل شود.

قرار دادن دستی: پس از شروع تایپ کردن، می توانید با ماوس نشان دهید تا درج را به یک مکان خاص در سند خود منتقل کنید. فقط روی متن مورد نظر کلیک کنید. برای جای‌گذاری آن در یک سند خالی جدید، می‌توانید برای انتقال نقطه درج به مکان دیگری در صفحه، دوبار کلیک کنید.

برای انتخاب متن:

قبل از اعمال قالب بندی متن، ابتدا باید آن را انتخاب کنید.

  1. نقطه درج در کنار متن مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  2. با کلیک و نگه داشتن ماوس، ماوس را روی متن بکشید تا انتخاب شود.
  3. دکمه ماوس را رها کنید. شما قبلا متن را انتخاب کرده اید. یک کادر برجسته در بالای ناحیه متن انتخاب شده ظاهر می شود.

وقتی متن یا تصاویر را در Word انتخاب می کنید. یک نوار ابزار شناور با ترکیب دستورات ظاهر می شود. اگر نوار ابزار ابتدا ظاهر نشد، ماوس را روی قسمت انتخابی خود حرکت دهید.

میانبرهای دیگر عبارتند از دوبار کلیک کردن روی یک کلمه برای انتخاب آن و سه بار کلیک برای انتخاب یک جمله یا پاراگراف. همچنین می توانید با فشار دادن Ctrl + A روی صفحه کلید، تمام متن موجود در سند را انتخاب کنید.

نحوه حذف متن:

چندین روش برای حذف متن وجود دارد:

  • برای حذف متن در سمت چپ نقطه درج، کلید Backspace را در صفحه کلید خود فشار دهید.
  • برای حذف متن سمت راست فیلد درج، کلید Delete را در صفحه کلید فشار دهید.
  • متنی را که می خواهید حذف کنید انتخاب کنید، سپس کلید Delete را فشار دهید.

متن را کپی و جایگذاری کنید:

Word به شما این امکان را می دهد که متنی را که در حال حاضر در سند شما وجود دارد کپی کنید و آن را در جای دیگری از سند قرار دهید، که می تواند در وقت شما صرفه جویی کند. اگر متنی وجود دارد که می‌خواهید از یک ناحیه به قسمت دیگر در سند منتقل کنید، می‌توانید متن را برش داده و جای‌گذاری کنید یا آن را بکشید.

آموزش تصویری شروع کار با Word و اطلاعات عمومی

 

دانلود ویدیو

نماد دانلود آموزش رایگان صفر تا صد کلمه را از اینجا دانلود کنید