

تعیین تایپوگرافی مناسب برای استفاده در سایت کار کوچکی نیست. تایپوگرافی می تواند چیزی باشد که توجه مخاطب شما را به خود جلب می کند، یا می تواند دقیقا برعکس عمل کند. دانستن نه تنها گرایش های تایپوگرافی بلکه اصول اولیه تایپوگرافی نیز مهم است. در این پست به هر دو خواهیم پرداخت.
تایپوگرافی برای وب باید هم برای خوانایی و هم برای خوانایی پیوند شود، اگرچه عوامل زیادی در این امر نقش دارند (اندازه، ارتفاع خط و طول خط چند نمونه هستند). در این پست، روندهای تایپوگرافی را برای سال 2022 مورد بحث قرار دادیم، و اکنون در حال بررسی این موضوع هستیم که گرایش ها در سال 2023 به چه سمتی اشاره می کنند. اگر به مقداری الهام از تایپوگرافی نیاز دارید، به جای درستی آمده اید! به خواندن ادامه دهید.
سبک های فونت محبوب
قبل از اینکه به روندها بپردازیم، اجازه دهید یک مرور سریع از اصول تایپوگرافی به شما ارائه دهم…
- کج: معمولاً از حروف کج برای تأکید یا تضاد استفاده می شود – برای جلب توجه به بخش خاصی از متن.
- شیب دار: فونت های مورب مایل هستند و تنظیمات جزئی دارند تا به منحنی ها عرض بیشتری بدهند، بنابراین نسبت کیفیت خط ضخیم و نازک طرح را حفظ می کنند.
- یک مورد: تمام حروف بزرگ یا تمام حروف کوچک اغلب برای عنوان یا عنوان فرعی استفاده می شود تا به تایپوگرافی شما تنوع دهد.
در کنار تایپفیسها، عناصر جهانی طراحی تایپوگرافی وجود دارد که باید درک شوند:
- فونت: شکلی از طراحی حروف که شامل تغییرات در اندازه، وزن، شیب، عرض و غیره است. هزاران فونت مختلف وجود دارد و فونت های جدید هر روز در حال توسعه هستند.
- سلسله مراتب: یک اصل طراحی بصری که اهمیت هر قطعه از محتوا را با دستکاری اندازه و رنگ نشان می دهد.
- کنتراست: در طراحی بصری، این تفاوت بین دو یا چند عنصر در یک ترکیب است.
- سازگاری: مفهوم یکپارچه سازی عناصر برای افزایش قابلیت استفاده. به عنوان مثال – پیمایش، طرحبندی صفحه، یا کنترلها.
- تراز: چیدمان عناصر در یک صفحه برای محکم کردن طرح و ایجاد ارتباط بصری بین آنها به عنوان یک کل.
- فضای سفید: فضای بین عناصر طراحی. همچنین می تواند هر رنگ، بافت، الگو یا حتی تصویر پس زمینه بین متن باشد.
- رنگ: با فونت و فراتر از آن، انتخاب رنگ برای دسترسی و خوانایی اهمیت دارد.
به اندازه کافی ساده به نظر می رسد، درست است؟ اکنون، بیایید به چیزهای سرگرم کننده، روند تایپوگرافی وب، شیرجه بزنیم!
1. کتیبه های سه بعدی

یکی از محبوبترین سبکهای نوشتاری موجود در بازار، افکتهای متنی است که برای جلوههای سهبعدی به متن عمق و بعد میافزاید.
2. رنگ های روشن یا فونت های رنگارنگ

انتخاب رنگهای تند و روشن در تایپوگرافی میتواند تقریباً با هر سبکی برای متمایز شدن کار کند. گزینه دیگر یک فونت رنگی است که اجازه می دهد چندین رنگ در حروف جداگانه وجود داشته باشد.
3. کتیبه های نقاشی شده با دست

این سبک سفارشی شامل فونتهایی است که به نظر میرسد خودتان آنها را کشیدهاید، اغلب با احساس خوشنویسی. اغلب، حروف دستی به عنوان یک عنصر هنری یا به سادگی به عنوان یک کلمه ظاهر می شوند.
4. فونت های آزمایشی

سفارشی تر، فونت های آزمایشی در حال تبدیل شدن به هنجار. اینها شامل هر نوع فونت نمایشی است که کمی غیرمعمول است و ممکن است شامل تعامل، ارتفاعات x غیرمعمول، یا فاصله یا رئوس فرد باشد.
5. جفت نوع و تصویر را برش دهید

تایپ عناصری که حاوی تصاویر هستند، به خصوص با حروف بزرگ، می توانند تاثیر زیادی داشته باشند و گزینه بسیار مدرنی هستند. فقط باید مطمئن شوید که حروف واضح هستند… و همینطور تصاویر.
6. تایپوگرافی متحرک

جلوه های متنی پویا که با تعامل یا انیمیشن تغییر می کنند می توانند به ایجاد تعامل کمک کنند. محبوب ترین سبک متحرک متنی است که از راست به چپ (یا برعکس) در سراسر صفحه حرکت می کند.
7. فونت های مشخص و جاسازی شده

فونت هایی که از شکل طرح کلی با پر واضح یا شکل پر تک خطی در داخل عنصر type استفاده می کنند، محبوبیت بیشتری پیدا می کنند. آنها می توانند به شما این امکان را بدهند که فونت را بزرگتر یا پررنگ تر کنید و به لطف سبکی روی کل طراحی تسلط نداشته باشید.
8. فونت های Monospace

فونتهایی با کاراکترهای عرض مساوی در محیطهای کدنویسی و دیجیتالی و همچنین طرحهای طراحی با حسی بیرحمانه محبوب هستند. فونت های تک فاصله می توانند کمی خشن به نظر برسند، بنابراین باید قبل از انتخاب این انتخاب مد روز، به احساس کلی خود فکر کنید.
9. بشقاب های بزرگ

فونت هایی با حروف بزرگ و بلوک مانند در اندازه های بزرگ می توانند تاثیر زیادی ایجاد کنند. برای کنتراست و جذابیت بصری، آن ها را با چیزی کوچکتر جفت کنید.
10. سبک های گرادیان

انتقال تدریجی بین رنگ ها برای افزودن عمق و بافت به طرح، و در این روند، گرادیان می تواند در حروف یا در یک جعبه رنگ در پشت آن باشد.
11. فونت های بازیگوش

استفاده از فونت های غیرمعمول یا بازیگوش برای افزودن شخصیت و خلاقیت به یک طرح، یک گزینه محبوب است، به خصوص در مورد طرح هایی که قرار است بیشتر سرگرم کننده یا عجیب باشند.
12. عناصر متنی همپوشانی

لایه های متن یا چندین خط متن را با هم همپوشانی کنید تا یک افکت لایه ای ایجاد کنید. چالش این است که گاهی اوقات این سبک می تواند بر خوانایی تأثیر بگذارد.
13. Sans Serifs بسیار خوانا

سان سریف ها با شکل ها و سبک های مناسب تقریباً در هر طرح طراحی به راحتی قابل خواندن و درک هستند. به همین دلیل است که آنها یک انتخاب محبوب هستند. از آنجایی که وب در دسترستر اهمیت بیشتری پیدا میکند، انتظار داشته باشید که حتی بیشتر از این سبک تایپوگرافی را ببینید.
14. وارد لایه هایی با کنتراست بالا شوید

نوع لایه هایی که کنتراست زیادی دارند نیاز به توجه دارند و تقریبا همیشه مد روز هستند. دو مورد از بهترین عناصر برای ایجاد کنتراست رنگ و اندازه هستند. مثال بالا هر دو را شامل می شود و باعث می شود که نگاه کنید.
15. وزن های مختلف در کنار هم

فناوری وب ایجاد سبکهای آزمایشی مختلف در یک ظرف را آسانتر از همیشه کرده است، به این معنی که طرحهای بیشتر شامل تغییرات بین سبکهای ساده، پررنگ، مورب و سایر سبکها در یک عنصر واحد است. این برای کمک به شما برای قرار دادن تأکید دقیقاً در جایی که می خواهید عالی است.
خلاصه کردن
تایپوگرافی همچنان عامل مهمی در طراحی خواهد بود. برای وب سایت شما، باید تایپوگرافی با برند و سبک شما مطابقت داشته باشد.
خوشبختانه، طراحان همیشه می توانند به تایپوگرافی به عنوان یک جنبه اساسی کار خود اعتماد کنند. امروزه صدها هزار فونت زیبا و منحصر به فرد برای الهام گرفتن وجود دارد. و این روندهای عالی تایپوگرافی شروعی عالی برای ایجاد محتوایی است که شما را متمایز می کند.
در KadenceWP، خوشحالیم که ابزارهایی را برای ایجاد وبسایتهای قدرتمند و مؤثر که تحت تأثیر قرار میدهند در اختیار شما قرار دهیم. اگر هنوز عضو Kadence نیستید، اکنون زمان پیوستن است! با ابزارهایی مانند Kadence Custom Fonts و Advanced Text Block، Kadence می تواند به شما در تحقق تمام رویاهای تایپوگرافی خود کمک کند. شما لایق یک وب سایت زیبا هستید.