به عنوان یک معمار، شما به چندین بسته طراحی دیجیتال دسترسی دارید. انتخاب شغل مناسب بسیار مهم است. یکی از محبوب ترین نرم افزارها 3DS Max است. این نرم افزار طیف وسیعی از ویژگی های طراحی معماری را ارائه می دهد و از مدل سازی آسان و انعطاف پذیر با گزینه های نمایش و نمایش در زمان واقعی عالی استفاده می کند.
این امر بسیاری از معماران را به سمت انتخاب نرم افزار 3DS Max سوق می دهد. با این حال، حتی کسانی که سال ها از آن استفاده می کنند، ممکن است تمام ترفندهای مفید را ندانند. در اینجا 20 نکته وجود دارد که به شما کمک می کند حداکثر استفاده را از 3DS Max خود ببرید.
نکته 1 – نام گذاری موارد
هر چه یک عنصر پیچیده تر شود، عناصر بیشتری را در خود جای می دهد. این یک مشکل نامگذاری است. بسیاری از افراد عناصر خود را بر اساس شکل آنها نام گذاری می کنند. این می تواند برای مدل هایی که از یک شکل استفاده می کنند گیج کننده باشد. درعوض، شما باید به اقلام خود نام های منطقی بدهید. به عنوان مثال، به همه عناصر موجود در دیوار همان برچسب “دیوار شمالی” بدهید. این باعث میشود که شناسایی آنها راحتتر از زمانی که «مکعب» یا «کره» را علامتگذاری میکنید.
نکته 2 – اقلام خود را گروه بندی کنید
حتی با نامگذاری منطقی، پیمایش بین عناصر در مدل های بزرگ می تواند دشوار باشد. در اینجا گروه بندی به کار می آید. این تمرین خوب است که همه عناصر فردی را برای یک قسمت از مدل ترکیب کنید. فرض کنید در حال مدل سازی یک پله هستید. گروه بندی هر عنصر، از پله ها گرفته تا دیوارها و تزئینات صحنه، دسترسی به این منطقه را آسان تر می کند. همچنین میتوانید از مثالهایی برای کار با نسخههای همان مورد استفاده کنید. این به این معنی است که تغییر یک عنصر همه عناصر در این مثال را تغییر می دهد.
نکته 3 – اقلام خود را جدا کنید
تلاش برای کار بر روی عناصر منفرد در مدل های پیچیده مشکلات زیادی ایجاد می کند. کشیدن ماوس برای لحظه ای چندین خطا را برمی گرداند. اگرچه مشکل بزرگی نیست، اما می تواند باعث اتلاف وقت شود. راه ساده تری برای این کار وجود دارد. شما می توانید یک عنصر را جدا کنید تا بتوانید بدون اینکه حواس شما توسط بقیه مدل پرت شود، روی آن کار کنید. روی مورد کلیک راست کرده و “Isolate” را انتخاب کنید تا سایر قسمت های مدل مخفی شود.
نکته 4 – از Fill استفاده کنید
بسیاری از معمارانی که از نرم افزار طراحی دیجیتال استفاده می کنند به مشتریان خود کمک می کنند تا صحنه را تجسم کنند. شما ممکن است بزرگترین مدل دنیا را داشته باشید، اما اگر مشتری نتواند درک کند که در دنیای واقعی چگونه به نظر می رسد، بی فایده است. تابع Fill در اینجا مفید است. می توانید از آن برای پر کردن مدل ها و صحنه های خود با افراد مجازی از کتابخانه 3DS Max استفاده کنید. این افراد حتی با انیمیشن برای ایستادن و راه رفتن همراه هستند. Populate برای مدلهایی ایدهآل است که وقتی ساخته میشوند افراد را میپذیرند، مانند ساختمانهای کتابخانه.
نکته 5 – فضای کاری و مفاهیم اولیه 3DS Max
نسخه 3DS Max برای سال 2017 دارای مفاهیم جدیدی است که می توانید با آنها آشنا شوید. ابزار “Design Workspace” را ارائه می دهد و یک طرح طراحی ایجاد می کند که تمام اصول اولیه نرم افزار را به شما آموزش می دهد. شما را با مفاهیم کلیدی و ابزارهای جدید آشنا می کند. همچنین به شما کمک می کند تا نحوه ایجاد یک گردش کار در 3DS Max را درک کنید. این اساسا شما را با رابط کاربری نرم افزار بیشتر آشنا و کارآمدتر می کند. برای یادگیری وقت بگذارید، حتی اگر قبلاً از 3DS Max استفاده کرده باشید.
نکته 6 – از شیب های از پیش تعیین شده استفاده کنید
نسخههای جدیدتر 3DS Max چندین مورب از پیش تعیین شده را برای استفاده در مدلها ارائه میدهند. می توانید آنها را در گزینه های از پیش تعریف شده در ابزار متن نرم افزار بیابید. این به شما امکان می دهد مستقیماً از طریق یک لیست کشویی با اصلاح کننده پروفایل اریب کار کنید. استفاده از پیش تنظیم برای ایجاد اریب های ساده ایده آل است. این باعث صرفه جویی زیادی در زمان کار بر روی مدل های شما می شود. البته، در صورت تمایل، همچنان می توانید شیب های خود را ایجاد کنید.
نکته 7 – متریال صحنه خود را بهینه کنید
3DS Max دارای یک موتور تصویربرداری خوب است. با این حال، داشتن یکی از آنها هنوز از توان یک فرد عادی خارج است. یکی از رایج ترین آنها V-Ray است، اما چندین مورد دیگر نیز وجود دارد که با 3DS Max کار می کنند. نکته مهم این است که هنگام استفاده از مکانیزم رندر دیگری، باید متریال صحنه خود را در نظر بگیرید. مطمئن شوید که مواد را برای نمایش مناسب در موتور بهینه کرده اید. اگر این کار را نکنید، ممکن است متوجه شوید که رندر منجر به جلوه های نوری عجیب و رفتار ابتدایی می شود.
نکته 8 – از ابزار تعیین موقعیت خورشید استفاده کنید
یکی دیگر از ویژگی های جدید 3DS Max 2017 ابزار تعیین موقعیت خورشید است. این ابزار را می توانید در منوی نورپردازی پیدا کنید. این ابزار به شما کمک می کند موقعیت خورشید را تنظیم کنید و تغییراتی را در آسمان اطراف مدل خود ایجاد کنید. حتی می توانید زمان، تاریخ و مکان را تنظیم کنید. این برای کار با عکس های مکان ایده آل است زیرا به شما امکان می دهد شرایط نور را به طور دقیق تجسم کنید. همچنین می توانید نشان دهید که چگونه نور در ساعات مختلف روز بر ساختمان تأثیر می گذارد.
نکته 9 – روشنایی را تنظیم کنید
آیا می دانستید که هنگام کار بر روی مدل خود می توانید به سرعت جلوه های نور را تغییر دهید؟ درست است. از کلیدهای Ctrl + L برای روشن و خاموش کردن چراغ ها در چند ثانیه استفاده کنید. ممکن است کامل به نظر نرسد. با این حال، زمانی که فکر می کنید برای جابجایی دستی چراغ ها باید چندین منو را مرور کنید، این روش را ترجیح می دهید و می توانید در زمان زیادی صرفه جویی کنید.
نکته 10 – از سایه های ملایم استفاده کنید
واقع گرایی در ارائه مشتری مهم است. این بدان معنی است که شما باید از سایه های مناسب در مدل های خود استفاده کنید. به عنوان یک قاعده کلی، به جای سایه های سخت از سایه های ملایم استفاده کنید. حالت دوم به مدل ظاهر واقعی کمتری می دهد. از چراغ های Omni برای روشن کردن یک منبع در همه جهات استفاده کنید. همچنین، از Mental Ray برای ایجاد سایه های “Raytraced” استفاده کنید. هنگام استفاده از V-Ray برای نمایش مدل، باید سایه ها را در ناحیه Omni / Spot فعال کنید. تصویر بیشتر طول می کشد، اما واقعی تر به نظر می رسد.
نکته 11 – از یک عکس در دنیای واقعی تقلید کنید
به عنوان یک قاعده کلی، باید از ایجاد مدل های واضحی که رایانه شما تولید می کند اجتناب کنید. 3DS Max طیف وسیعی از تنظیمات محیط و دوربین را برای این منظور ارائه می دهد. می توانید از این تنظیمات برای فراتر رفتن از محدودیت های تعیین شده روی عکس استفاده کنید. با این حال، ظهور CGI وجود دارد که ممکن است بخواهید از آن اجتناب کنید. برای حل این مشکل، مدل ها و تصاویر آنها را به تقلید از عکس های واقعی هدایت کنید. این باعث می شود مدل واقعی تر به نظر برسد و به تجسم مشتریان کمک می کند.
نکته 12 – فایل ها را ذخیره کنید
هنگام ذخیره فایل ها در 3DS Max گزینه های مختلفی وجود دارد. بسیاری از مردم فرمت JPEG را انتخاب می کنند زیرا فایل های JPEG نسبت به فرمت های دیگر فضای هارد دیسک کمتری را اشغال می کنند. متأسفانه، فایلهای JPEG نیز فایلهای فشرده هستند، به این معنی که در نسخههای بعدی، مقدار اطلاعاتی را که برای کار با آنها نیاز دارید محدود میکنند. از انجام این کار با ذخیره همه مدل ها در فرمت فایل TIFF که فایل های 32 بیتی هستند و از فشرده سازی استفاده نمی کنند اجتناب کنید.
نکته 13 – ذخیره سازی مداوم
شما ساعت ها روی یک مدل کار می کنید. بنابراین، فراموش کنید که در فواصل زمانی منظم ذخیره کنید. ناگهان متوجه می شوید که اشتباهی که چند ساعت پیش رخ داده باعث ایجاد مشکل در مدل شده است. یک لحظه کار را از بین می برد. می توانید با تنظیم گردش کار خود به گونه ای که بتوانید به طور منظم صرفه جویی کنید از این امر جلوگیری کنید. یک قانون سرانگشتی خوب این است که قبل و بلافاصله پس از ویرایش یک مورد ذخیره کنید. به جای بازنویسی یک نسخه، چندین نسخه ایجاد کنید تا در صورت اشتباه، چندین مرحله داشته باشید که باید به آن بازگردید.
نکته 14 – اصلاح کننده های پنهان
3DS Max مجموعه ای از اصلاح کننده ها را ارائه می دهد که می توانید هنگام ایجاد مدل های خود از آنها استفاده کنید. بسیاری از مردم از استفاده از آنها لذت می برند بدون اینکه بدانند این نرم افزار اصلاح کننده های بیشتری را با تقاضای کمی ارائه می دهد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که روی لیست اصلاح کننده ها کلیک راست کنید، که می توانید لیست جدیدی از اصلاح کننده های پنهان را مشاهده کنید. آنها به مجموعه ای از ویژگی های کلیدی در نرم افزار اشاره می کنند. می توانید تغییراتی در تنظیمات و تنظیمات انیمیشن ایجاد کنید. علاوه بر این، شما حتی می توانید محدودیت های پارامتر را تغییر دهید.
نکته 15 – فقط مدل های پلی را ویرایش کنید
با 3DS Max می توانید مدل هایی را در قالب های مش و پلی ایجاد کنید. همیشه باید از قالب poly هنگام ویرایش استفاده کنید. مدل های شبکه فضای بیشتری را برای خطاهای ویرایش فراهم می کنند. آنها همچنین تنظیمات کمتری دارند، به این معنی که هنگام کار بر روی مدل انعطاف کمتری دارید. اگر کار روی یک مدل را در حالت شبکه شروع کرده اید، ناراحت نشوید. همیشه میتوانید آن را به یک مدل پلی تبدیل کنید تا تنظیمات ویرایش بیشتری داشته باشید و تعداد مواردی را که پردازش میکنید کاهش دهید. فقط از گزینه “Turn to Poly” در “Modifiers Menu” استفاده کنید.
نکته 16 – همیشه به روز رسانی ها را دانلود کنید
3DS Max بدون اشکال نیست. هر نسخه جدید نرم افزار معمولاً با چندین مشکل همراه است که برای ایجاد مدل های خود باید آنها را دور بزنید. خوشبختانه Autodesk پشتیبانی زیادی از این نرم افزار ارائه می دهد. این شرکت بهروزرسانیها و بستههای خدماتی را به طور منظم منتشر میکند. حتما به محض در دسترس بودن آنها را دانلود کنید تا خطاها را اصلاح کنید و بدون محدودیت به کار مدل برگردید.
نکته 17 – کلیدهای مهم را تنظیم کنید
استفاده از میانبرها به شما این امکان را می دهد تا بدون استفاده از منوها، کارهای رایج را انجام دهید. 3DS Max به طور پیش فرض دارای چندین میانبر است. برای مثال، میتوانید از «Q» برای انتخاب یک شی یا «E» برای چرخش هر شی انتخاب شده استفاده کنید. همچنین می توانید میانبرهای خود را برای سایر اقدامات رایج ایجاد کنید. در منوی “Customize” به “Keyboard Panel” بروید و اقدام مورد نظر را انتخاب کنید. از فیلد “Hotkey” برای وارد کردن میانبر صفحه کلید استفاده کنید. اگر یک میانبر موجود برای این عمل مشخص کنید، در بخش “تخصیص داده شده به” ظاهر می شود. اگر فرض می کنیم که از انتخاب خود راضی هستید، روی “Assign” کلیک کنید. شما از قبل یک میانبر جدید دارید. آنها را برای هر اقدامی که به طور مرتب استفاده می کنید ایجاد کنید.
نکته 18 – از دوربین استفاده کنید
کارایی در مدل سازی سه بعدی مهم است. اگر دوربین صحنه شما در جای اشتباهی قرار گرفته باشد، نمی توانید حداکثر عملکرد را وارد کنید. قبل از شروع کار بر روی یک مدل، کمی زمان بگذارید تا قاب و زاویه مناسب را پیدا کنید تا مطمئن شوید که فقط روی چیزی کار می کنید که دوربین می تواند ببیند. به عنوان یک قاعده کلی، برای مدل سازی دقیق تر، از لنز با زاویه باریک استفاده کنید. از وسوسه تلاش برای پردازش کل صحنه به یکباره اجتناب کنید.
نکته 19 – به مقیاس بسازید
هنگام استفاده از 3DS Max در برابر وسوسه مقیاس مقاومت کنید. این اپلیکیشن از واحدها و نسبت های مناسب برای تمامی مدل ها استفاده می کند. بعد از ساخت مقیاس نکنید. قبل از شروع کار بر روی مدل، باید اندازه گیری های دقیق انجام دهید، محاسبات را انجام دهید و کمی زمان برای آماده سازی اختصاص دهید، این کار باعث می شود بعدا در زمان زیادی صرفه جویی کنید که ممکن است در تنظیمات گم شود.
نکته 20 – از الگوها استفاده کنید
شما می توانید مدل های زیادی ایجاد کنید که از صحنه های مشابه استفاده می کنند. ایجاد یک صحنه جدید برای هر مدل اتلاف وقت است. خوشبختانه 3DS Max دارای یک سیستم قالب است. شما می توانید صحنه های رایج در این سیستم را برای استفاده در هر زمان که بخواهید ذخیره کنید. چند الگوی رایج با تنظیمات روشنایی، زوم و نمایش ایجاد کنید. سپس می توانید زمانی که می خواهید در زمان صرفه جویی کنید، این الگوها را اعمال کنید و همچنین کار خود را تا حدودی سازگار کنید.
اخرین حرف
3DS Max یکی از انعطاف پذیرترین نرم افزارهای طراحی دیجیتال موجود در بازار است. با استفاده صحیح از ویژگی های آن، می توانید به سرعت مدل های دقیق ایجاد کنید. هر یک از این نکات به شما کمک می کند تا از آن نهایت استفاده را ببرید.
دروس پایه برای همه
آموزش کامل دستورالعمل های معاملاتی مکس کلی تنها با 9 درس! (رایگان + PDF)
تری دی مکس و وی ری چیست؟
نسخه ی نمایشی نرم افزار 3D Max Max